Міжнародна короткометражна програма 2021

Серед рослин / Amongst the Plants

Режисер: Марк Лінденберг / Mark Lindenberg
Країна: Нідерланди (про Перу) / Netherlands (about Peru)

“Entre las Plantas” («Серед рослин») малює портрет перуанської амазонської родини, яка мешкає в регіоні Укаялі. Флор, Каріна та Хуліо працюють та «спілкуються» з рослинами, які, відповідно до їхньої культури під назвою ашанінка, мають високий, благородний статус вчителів. У своєму саду вони вирощують лікарські рослини, щоб захистити від негативних енергій та зцілити своїх перуанських та іноземних пацієнтів. Протягом ночі вони співають «матері всіх рослин», рослині-вчительці Аявасці, щоб вона відвідувала, лікувала та давала їм поради щодо того, як вони можуть допомогти своїм пацієнтам. У їхньому саду, який сам по собі є мікрокосмосом, добро і зло, здається, постійно поєднуються, коли небезпечним горилам та зміям протистоять відважні кури та орли. В ролі підмайстра режисер терпляче відкриває для себе, як рослини, тварини та людина працюють разом у цьому саду на благо свого і чужого процесу зцілення.

Архо – Афарська торгівля сіллю на північному сході Ефіопії / Arho – The Afar Salt Trade of Northeastern Ethiopia

Режисер: Тілль Якоб Фредерік Троєр / Till J F Trojer
Країна: Німеччина (про Ефіопію) / Germany (about Ethiopia)

«Архо – Афарська торгівля сіллю на північному сході Ефіопії» розповідає про подорож каравану верблюдів до солоних рівнин Афарської улоговини. Традиційно каравани пересувалися від западини Афар до інших частин Ефіопії та до прибережних районів Червоного моря сучасної Еритреї та Джибуті. Протягом століть контроль, торгівля та розподіл солі мали першочергове значення у формуванні економічного, соціального та політичного життя кочових громад, які мешкали уздовж караванних шляхів. З 2010 року вантажівки поступово замінюють каравани верблюдів ...

Палаючі машини / Burning Cars

Режисер: Мод Маскре / Maud Mascré
Країна: Нова Каледонія / New Caledonia

«Фільм “Палаючі машини” розповідає про парадокс. Нова Каледонія – це прекрасна русалка з чарівністю блакитної лагуни. Однак, під час мандрівки цим французьким тихоокеанським островом, мене вразила глибинна напруга, яка є частиною цього екзотичного раю. Історичні рани, окови болючого кохання із Францією, острівний мікрокосм та суперечливе поєднання суспільств із протилежними цінностями ... Фільм досліджує місце, Всесвіт».

Настає Джурджевдан / Djuedjevdan Is Yet To Come

Режисер: Предраг Тодорович / Predrag Todorović
Країна: Сербія / Serbia

Завтра – Джурджевдан *. Місцеві жителі села Опаріч готуються до Дня святого покровителя на честь праведника та великомученика Георгія. Вони дуже шанують це свято, яке слідує за зимою, закликає весну та пробуджує всі відчуття. Попри наявність родючої землі, в Опарічі оброблених полів мало, більше – бур’янів та занедбаних воріт. Тим не менш жителі цього села в історичному сербському районі Левач досі заплітають різнокольорові вінки на Джурджевдан, переплітаючи в них рослини та легенди. Від самого початку часів і до епохи Instagram.
* Джурджевдан (День Святого Георгія) входить до Національного реєстру нематеріальної культурної спадщини Сербії з 2015 року. Це християнське та національне свято відзначають по всій Сербії, але кожен регіон плекає певні вірування та звичаї, відповідно до яких і святкують День Святого Георгія.

Електронні листи моїй молодшій сестрі / Emails to My Little Sister

Режисер: Соломон Меконен / Solomon Mekonen
Країна: Ефіопія / Ethiopia

«Електронні листи моїй молодшій сестрі» – це фільм, створений в рамках магістерського дипломного проєкту, присвяченого дослідженню явища негритянського самоусвідомлення у Берліні. Утім, події фільму розгортаються в Ефіопії, де усвідомлення приналежності до темношкірої раси відображається в електронних листуваннях між рідними братами та сестрами. Фільм – результат автоетнографічного дослідження – досліджує історичні та поточні відносини між так званим Заходом та Африкою. Брат, який живе на північ від Середземного моря, і сестра, яка перебуває на південь від нього, аналізують, у чому полягають ці відносини, і як це формує та впливає на їхнє життя.

Гул-і армуґон: локальний жіночий ісламський ритуал в Узбекистані / Guli Armugʻon:Women’s Local Islamic Ritual in Uzbekistan

Режисер: Ікбол Мелікозієв / Iqbol Meliqo'ziev
Країна: Узбекистан / Uzbekistan

Люди в селі Ферганського регіону на сході Узбекистану традиційно порівнюють красиве рожеве цвітіння Гул-і армуґон (вид багрянника, поширений на півдні Середньої Азії) навесні із жінкою на могилі ісламського святого Дуст-і Худо (Друга Бога). Тож у цей період узбецькі та таджицькі жінки регіону збираються на щорічному святкуванні приходу весни – церемонії, яку також називають Гул-і армуґон на честь дерева. Під час цього заходу, коли природа тільки починає пробуджуватися, можна спостерігати гармонію магічного спілкування між природою, людьми, ісламськими святими та Богом. З історичної точки зору, суфізм, який більше наголошував на духовності, ніж на заповідях, поширював релігійну толерантність у Середній Азії та успішно інтегрував місцеві доісламські релігійні культи в іслам. Цей ритуал вижив під гнітом радянського режиму і досі функціонує як місток, який з'єднує різні нації та культури в цьому регіоні.

Парізад / Parizad

Режисер: Мехді Імані Шахмірі / Mehdi Imani Shahmiri
Країна: Іран / Iran

Кешвар – самотня стара жінка, яка виготовляє старовинні й мало кому відомі ткані текстильні вироби. Вона також розповідає нам дивну історію, казку про фею та пастуха, які одного разу приїхали до їхнього села ...

Початкова школа / Suñu Ekool

Режисер: Арон Марті, Марія Бензігер / Aron Marty, Maria Bänziger
Країна: Сенегал / Senegal

Проживши у Швейцарії 15 років, заробляючи на життя на будівництві, 51-річний Бабакар «Буба» Камара повертається на свою батьківщину до Сенегалу. У Бене Барак, соціально та економічно маргіналізованому районі столиці Сенегалу Дакарі, Буба засновує приватну початкову школу. Маючи підтримку батьків з активною соціальною позицією, він прагне надати дітям кращу освіту в порівнянні з тою, яку пропонують переповнені учнями державні школи.

Глибина внизу, Висота вгорі / The Depth Beneath, The Height Above

Режисер: Андеа Бордолі / Andrea Bordoli
Країна: Швейцарія / Switzerland

«Глибина внизу, Висота вгорі» містить дослідження високогірного регіону Робі, розташованого на півдні Швейцарії. Задуманий як чуттєвий твір, фільм зосереджує увагу на існуючих взаємовідносинах між людиною, твариною, інфраструктурою та природними елементами, які утворюють специфічний ландшафт Робі. Фільм пропонує пізнати природу сучасних альпійських ландшафтів через зіставлення між естетикою та діяльністю, яка відбувається високо вгорі, – безперервний потік води, рух тварин, процеси виробництва сиру; і відповідно глибоко внизу – механізми та технології, спрямовані на виробництво гідроелектроенергії, а також людьми, які взаємодіють з ними.

Твакана Яґан / Twakana Yagan

Режисер: Родріго Тенута, Ігнасіо Леонідас / Rodrigo Tenuta, Ignacio Leonidas
Країна: Аргентина / Argentina

Громада індіанців яґан паякоала проживає в місті Усуайя, яке розташоване в аргентинській провінції Вогняна Земля. Вони є нащадками перших людей, що населяли найпівденніші острови нашої планети понад 8000 років. Каталіні з народу яґан 89 років. Вона досі пам’ятає пісні, які наспівував їй дідусь Асінавенсіс. Віктор і Роберто Варгас – її сини. Вони обидва починають мандрівку на конях з індіанської резервації, в якій вони зараз проживають, і рухаються узбережжям протоки Онашага (протоки Бігля) в пошуках слідів своїх предків.
«Твакана» означає «викладання» яґанською, і, подорожуючи, обидва сини відчувають зв’язок з обрядовими піснями Асінавенсіса. Яґанська мова пливе у повітрі й поєднується в незвичайному танці з суворою природою регіону та відчуттям, що спільнота їхніх предків ще насправді жива.

Прогулянки з рослинами / Walking With Plants

Режисер: Тревор Діксон Беннетт, Лі Джозеф / Trevor Dixon Bennett, Leigh Joseph
Країна: Канада / Canada

Стяват / Лі Джозеф – етноботанік із народу сквоміш (Sḵwxw̱ú7mesh). Вона виросла далеко від традиційної території проживання її народу – муніципального округу Сквоміш (розташовується у канадській провінції Британська Колумбія). Але, прийшовши до глибшого розуміння своєї ідентичності як жінки сквоміш (Sḵwxw̱ú7mesh), Лі відчула, що має перевезти свою родину додому. Досліджуючи академічний та культурний світи, вона обмірковує свої стосунки з рослинами та їхню роль вчителів. На землі, де її предки збирали урожай з незапам’ятних часів, пробуджується її життєва мета. Лі виросла у тісному зв’язку з родиною та спільнотою, але завжди сумувала за краєвидами Сквоміш (Sḵwxw̱ú7mesh). Завдяки своєму академічному навчанню вона відкрила для себе стежку дослідження рослин, і та привела її додому.

Дзеркало вуду / Vodou's Mirror

Режисер: Себастьян де Монбрісон / Sebastien de Monbrison
Країна: Франція (про Того) / France (about Togo)

Досвід вудуїстського святкування в столиці держави Того – Ломе.

Останній костоправ / The Last Bonesetter

Режисер: Адам Бухер / Adam Booher
Країна: Перу / Peru

«Останній костоправ: зустріч із доном Феліпе» прослідковує кар'єру одного з останніх «уесерос», або костоправів, – 80-річного дона Феліпе. Медична антропологиня Кетрін Отс давно цікавиться збереженням народного цілительства. Вперше вона познайомилася і почала працювати з доном Феліпе у 1980-х роках, коли протягом 18 місяців проводила дослідницькі польові роботи у Чугурпампі. Тоді десятки цілителів пропонували свої послуги хворим та пораненим. Протягом багатьох років дослідниця підтримувала зв'язок з доном Феліпе, однак після повернення через 25 років вона була приголомшена, дізнавшись, що він залишився єдиним, хто надає медичну допомогу народними методами в межах великого поселення. Окрім того, що він був відомим костоправом і травником, з часом він також взяв на себе роль акушера та лікаря хвороб, специфічних для Анд, таких як «сусто» (втрата душі від переляку). Хоч у поселенні, де живе чоловік, є сучасний медичний пункт, у ньому рідко буває повний штат лікарів, і можна отримати дуже мало ліків. Тож дон Феліпе – єдине надійне джерело медичної допомоги, якому довіряють своє здоров’я жителі сіл в радіусі багатьох миль.

Дахла: кіно і забуття / Dakhla: Cinema and Oblivion

Режисер: Артуро Дуєньяс / Arturo Dueñas
Країна: Іспанія (про Алжир) / Spain (about Algeria)

Життя триває в Дахлі, в одному з таборів біженців сахраві на півдні Алжиру, який існує в забутті протягом 45 років. Святкування Міжнародного кінофестивалю у Сахарі, відомий ще як FiSahara, руйнує усталену одноманітність. Подія закінчується, а життя (і забуття) продовжується.

Бути мармою / To Be A Marma

Режисер: Едвард Оулз / Edward Owles
Країна: Велика Британія (про Бангладеш) / United Kingdom (about Bangladesh)

Марма – це малочисельне корінне населення, яке проживає на гірських масивах на кордоні Бангладешу та М'янми. Перебуваючи під управлінням все більш символічної монархії, а також держави Бангладеш, вони борються за захист своєї самобутності, культури та території в умовах масової кліматичної міграції на землі їхніх предків. «Бути мармою» зображує, як різні діячі намагаються зробити це завдяки релігії, музиці та праву власності на землю. Стрічка виготовлена в рамках тривалої співпраці режисера та академіка Фархана Хоке з місцевою громадою.

Спадок / Heritage

Режисер: Еміль Нергаард Мунк / Emil Nørgaard Munk
Країна: Данія (про Палестину) / Denmark (about Palestine)

У Палестині чоловік на ім'я Салех переходить від ферми до ферми, працюючи за контрактами по шість місяців. Однак він звик зовсім до іншого. У нього викрали землю, яку Салех мав намір обробляти, а потім передати своїм дітям у спадок. Будучи кочівником, він намагається врятувати те, що залишилося від палестинської землі, шляхом ведення органічного стійкого землеробства.

Земля кругом прекрасна / Gagulhchugh Nen Gagusun (The Land Looks Good All Around)

Режисер: Джеремі Вільямс / Jeremy Williams
Країна: Канада / Canada

Поетична мандрівка захоплюючими та культурно значущими ландшафтами басейну ріки Тасеко (Dasiqox – «Москітна ріка» мовою чілкотин), що у Британській Колумбії (Канада) із роздумами та історіями, якими поділився представник народу чілкотин (Tŝilhqot’in) на ненкайні ч'ї (мові чілкотин).

Розбитий міст / Il Ponte Rotto

Режисер: Нікколо Масіні / Niccolò Masini
Країна: Італія / Italy

Важливо знати, аби відчувати приналежність. «Розбитий міст» – антропологічний анімаційний документальний фільм, який заглиблюється в культуру та ідентичність Сардинії. Використовуючи як метафору карнавал – характерний для центральної частини острова Сардинія варварський ритуал – проєкт досліджує еволюцію культури на цій землі.

Ліки від заздрощів / A Remedy for Envy

Режисер: Нектарія Капсала, Маріон Рейхшталер / Nektaria Kapsala, Marion Reichstaler
Країна: Греція / Greece

Цей короткометражний документальний фільм досліджує традиційне духовне явище, яке зазнало багатьох змін за останні роки в Греції, з точки зору віри та практики. До «лихого ока» і всіх міфів та історій навколо нього можна ставитися та сприймати їх по-різному. Розповіді героїв, яких ми опитували щодо цієї фольклорної теми, викликають чимало гостроцікавих запитань про різні аспекти взаємодії людей та інституцій у грецькій культурі та суспільстві, таких як промисловість, релігія, родина, медицина та інше. І хоч більшість з опитаних вважає «лихе око» забобоном, це явище все ще залишається глибоко закоріненою частиною грецької культури й викликає захоплення та страх у розповідях про «невідоме» навіть у молодих поколінь.

Зовні квітнуть апельсини / Outside the Oranges are Blooming

Режисер: Невена Десівоєвич / Nevena Desivojević
Країна: Сербія (про Португалію) / Serbia (about Portugal)

Високо в горах у зникаючому селі на самоті животіє чоловік. Блукаючи туманною природою, тиняючись між стінами власного темного будинку, він оплакує своє становище, приречений служити навколишньому середовищу, яке він не сприймає.

Коте / Kɔtɛ

Режисер: Сиділамін Багайоко / Sidylamine Bagayoko
Країна: Малі / Mali

У Малі, в населених пунктах Сан і Бла, і особливо в поясі Дедугу, ритуал kɔtɛ широко практикувався та інтегрувався в систему товариств, які продовжують дотримуватися обрядів ініціації, серед яких спільноти NYA та DO. У більшості сіл Дедугу церемонія kɔtɛ відбувається або після смерті голови громади, або кожні сім років. Обряди посвячення є таємними, і в нас немає ніякої інформації про них, оскільки розкривати їх зміст заборонено. Однак разом з основною церемонією таємної ініціації проводять кілька пов'язаних із нею заходів протягом двох днів святкувань.

Зі сміття - на скарб: перетворюючи недоліки на переваги в Лесото / From Trash To Treasure: Turning Negatives into Positives in Lesotho

Режисер: Іара Лі / Iara Lee
Країна: США (про Лесото) / United States (about Lesotho)

Жителі Лесото – нагірної країни Південної Африки – стикаються із численними складними проблемами: від ерозії ґрунту, спричиненої надмірним випасом худоби, до хронічної бідності. Проте пересічні громадяни країни виявляють надзвичайну винахідливість та креативність. Зокрема, велика кількість художників виплекала в собі талант відроджувати, розвиваючи вміння творчо трансформувати негативне у позитивне. Йдеться про дизайнерів, які перетворюють викинуте сміття на чудесні прикраси, одяг, килими. Про кінематографістів, які перетворюють трагедію на мистецьке вираження життєстійкості та чуйності. Про музикантів, які пишуть пісні, аби зберегти довкілля. Ця короткометражна стрічка як частина проєкту «Культури опору» показує різноманіття цих винахідливих творців, знайомить глядачів із неймовірною групою місцевих жителів, які використовують мистецтво як спосіб передачі загального бажання позитивних змін.

Золоте крило Тайваню / The Golden Wing on Taiwan

Режисер: Гері Сімен / Gary Seaman
Країна: США (про Тайвань) / United States (about Taiwan)

Автобіографічний «роман» Ліна Юехва про його рідне село «Золоте крило: соціологічне дослідження китайського фамілізму» (1948) сьогодні вважається класичним етнографічним описом докомуністичного Китаю. У 1970-х Гері Сімен зняв серію етнографічних фільмів, присвячених життю людей в тайванському селі. Цей фільм поєднує зображення Тайваню та словесний етнографічний опис східної китайської провінції Фуцзянь, аби показати глядачам різнопланове поєднання візуальної та письмової частин етнографічного дослідження життя китайського соціуму.

Таєн/ Tajen

Режисер: Роберт Лемелсон / Robert Lemelson
Країна: США (про Балі) / nited States (about Bali)

Знятий на посушливих ландшафтах Західного Балі, «Таєн» веде лінію оповіді про давнє видовище балійського півнячого бою. Через фокусування уваги на клинку, бойовому півні та його власнику, стрічка передає близькість, жорстокість та урочистість бою. Цей фільм та супутній йому вебсайт «Таєн: інтерактив» (Tajen: Interactive) були задумані як візуальний етнографічний матеріал, щоб доповнити основний твір відомого антрополога Кліффорда Гірца «Складна гра: нотатки про балійський півнячий бій» та перенести дослідження цього явища у ХХІ століття.

Маленька родина - щаслива родина / Small Family, Happy Family

Режисер: Зої Гамільтон, Енні Мангер / Zoe Hamilton, Annie Munger
Країна: Індія /India

«Маленька родина - щаслива родина» - це короткометражний документальний фільм про Мітілеш, молоду жінку із сільської місцевості в індійському штаті Мадх'я-Прадеш. Медичні працівники в її селі агітують за проведення стерилізації, і вона вирішує разом із чоловіком погодитися на операцію. Її історія розглядається в широкому контексті контролю за населенням в Індії, розкриваючи, як ця політика впливає на життя жінок. Фільм - це захоплюючий, надзвичайно особистий погляд на життя жінок, які перебувають у бурхливому зв’язку державної політики та репродуктивних прав. Мілітеш уособлює багато інших жінок - в Індії та в наших країнах - які також не мають повного контролю над своїм тілом та вибором.